2014. június 16., hétfő

Így sikerült elkapni - Porsche 918 Spyder Prototype Budapesten

Hiperautó híre rázta fel egy keddi napon autófotós közösségünket. Azon a bizonyos tavaszi délelőttön ugyanis több kép is megjelent egy magyar Facebook oldalon egy Porsche 918 Spyder-ről. Társaságunk egyből kiakadt, hisz egy 918-asra semmiképp sem számítottunk volna ilyen rövid időn belül. Azt tudjuk, hogy egy példány hazánkban is elkelt, de ekkor az autókat még nem kezdték el kiszállítani a vásárlóknak, legalábbis addig az áprilisi napig csak és kizárólag stuttgarti rendszámos gyári tesztautók rótták az utakat, igaz, ezek egyre több helyen és egyre gyakrabban bukkantak fel. De egy olyan meg mit keresne nálunk, nem igaz?
A képeket látván rögtön elkezdődött a találgatás, hogy vajon hol készülhettek? A szemfüles, s a fővárost jól ismerő kollégák révén hamar sikerült behatárolni a környéket. Az Infoparktól nem túl messze, a Magyar tudósok körútján a BME I épületénél parkolt az autó. A vonalak izzottak, telefon telefont ért, záporoztak a kommentek, s mindenki igyekezett feleleveníteni műszakis kapcsolatait, hogy kiderüljön, mit kereshetett ott az autó? Rövid időn belül már egész sok információval rendelkeztünk (én mondom, profi a banda, ha ilyen autókról van szó, nem viccelünk). Mint kiderült, egy 918 műszerfalat állítottak ki az említett egyetemi épület belső terében, s a következő napon M. Winterkorn, a Volkswagen konszern igazgatótanácsának elnöke fog előadást tartani. Valószínűnek tartottuk, hogy az eseményre érkezett a Porsche is, biztos kiállítják. Közben többen az autó felkutatására indultak, s megcélozták a BME-t. Sajna hűlt helye volt a Spydernek, így folytatódott a találgatás és a további keresés. Valaki elindult a Porsche szalonba, hátha ott tudnak valamit az autóról, más a környék felderítésébe kezdett. A Tüske csarnoknál egyik barátom meg is találta az épp indulni készülő gépet, mely a belvárost vette célba. Épp a Corvinus E épületében múlattam az időt az esti ZH-ra készülve, mikor csörgött a telefon, miszerint óriási a dugó a körúton, percek óta egy métert sem haladt a sor, ott áll a Porsche, nemrég hagyta el a Blahát. Több se kellett, rohanva indultam a négyeshatos villamos irányába, hogy aztán azzal beérjem az araszoló gépet. Ez természetesen hülyeség, amolyan lehetetlen küldetés volt, de hát pont én, a hatalmas porschés ne próbáltam volna meg? Persze, hogy megpróbáltam. Ma is megpróbálnám, és holnap is, naná! A Combinohoz érve nagy örömmel vetődtem be a megállóban álló villamosra, amely persze, hogy Budára, tehát rossz felé indult el. Felszállás előtt nem árt megnézni, hogy a számunkra megfelelő irányba közlekedő járművet néztük-e ki, vagy sem. Azonban még így is a hívást követő fél órán belül már a Blahánál jártam. Szemeimmel tapadtam az autókra, lehet túlzottan is. Páran lehet hülyének néztek, megesik. De sajna a dugó jobban haladt, mint reméltem, illetve rengeteg helyen el is lehet fordulni, az Astoriát elérve simán megelégelhették külföldi vendégeink a tötymörgést és a hatalmas dugót, s simán kilőhettek fénysebességgel, bedurrantva a V8-ast a Hősök tere felé. Én biztos így tettem volna. Szóval a Porsche sehol sem volt, a Mechwart ligetet elhagyva fel is adtam a dolgot, irány vissza az egyetem.
Elérkezett a másnap, s vele a remény újabb sugara. 10.30-kor kezdődik az előadás, ha arra hozták az autót, akkor tuti ki is állítják majd valahova. Akkor kéne elcsípni, mikor viszik be az épületbe, vagy mikor már hozzák ki - ezzel a gondolattal indultam el a reggel 8-as gyakorlatomra. Utána szabad a pálya, van sok időm, el lehet kapni a 918-ast. Már majdnem bent voltam a teremben, mikor érkezett a váratlan hívás: a Porsche kint áll az utcán, ismét az I épület előtt... Végül hatalmas önuralmat bizonyítva beültem órára. Idegölő volt a jegyzetelés és a várakozás, már-már remegett a kezem (a gyógyíthatatlan Porsche fanatikusság jele). Végre befejeztük a típuspéldákat, innentől már új anyag nincs, hurrá, akkor irány a Spyder! Szóval fel a villamosra, leszállás a Gellérten, majd rohanás. Közben megy  GPS. De valami nincs rendben... Nem is én lettem volna, ha nem nézem el a címet. A Szabadság híd és a Petőfi híd közötti terület helyett a Petőfi és a Lágymányosi között található az I épület, mint kiderült. Helyismeret híján ezt jobban meg kellett volna nézni. Sebaj, rohantam tovább. Végül már láttam az egyetem épületét, de a Porsche sehol. Ekkor észrevettem a fotós társak egy csoportját, amint két parkoló kamion felé mutattak. A 918-as pedig ott állt a kamionok között!
Fotóztunk, telt az idő, vártuk, hogy végre megmozdítsák az autót, hogy jobb háttérrel/fényekkel is sikerüljön elkapnunk, de hiába. Néhány A és S8-as, illetve a magyar rendőri flotta gyöngyszeme, a TT-S és egy vadonatúj A3 Sedan kíséretében megérkezett M. Winterkorn (stílusosan egy legújabb A8 W12-vel). Az előadás elkezdődött, a Spyder pedig továbbra is ott állt koszosan a porban a kamionok között. Az esemény végeztével, s az elnök távozásával pedig a 918 is elment ugyan, de sajnos ezt már nem tudtam megvárni. A kapcsolat tehát egyértelmű az előadás és az autó ittléte között, de hogy miért volt nálunk a Porsche, az nem derült ki. Bár egy budapesti teszt igazán hasznos lehet, ha az itteni utakat kibírja, akkor nem lehet gond. 
A stuttgarti gyártó eddigi legdurvább utcai autójából stílusosan 918 darab fog készülni. A típus legfőbb vetélytársai a Ferrari LaFerrari és a McLaren P1. Talán senki nem lepődik meg, ha azt mondom, hogy szerintem a 918-as a legjobb választás a hármasból. Száguldhatunk eszeveszett tempóban a pályán egy LaFerrarival, csoroghatunk a belvárosban tisztán elektromos üzemmódban a P1-ben - a 918-as is tudja mindezt, ráadásul a legolcsóbban a trióból, és ami a lényeg: nyitott tetővel  (a kialakítás a Targákat idézi, a két részből álló tetőpanel kézzel kivehető úgy, mint az előd, a Carrera GT esetében)! Nyilván egyéni ízlés kérdése, véleményem szerint a Porsche rendelkezik a szóban forgó hiperautók közül a legjobb formatervvel is. A P1 nem sikerült túl jól, nem különösebben tetszik. A formája igazán szokatlan, és brutális az összkép, de nem nevezném szépnek, ezt most nem találták el az angolok. A Ferrari pedig elölről leginkább egy gonosz bogár benyomását kelti bennem, ezt az érzést pedig a csápként hosszan kinyúló visszapillantó tükrök erősítik, hátulról már sokkal szimpatikusabb az összkép, tetszik. A Porsche a 918 első kialakításával nem kockáztatott sokat, habár a formaterv és az összkép természetesen itt is új, elég jellegzetes Porschés vonalakkal találkozhatunk (nagyon helyesen), amikkel mint tudjuk, azért nem lehet nagyon mellé lőni. Hátul azonban valami merőben újat, szokatlant láthatunk, egyedül a lámpák formái lehetnek kicsit ismerősek az aktuális, 991-es 911 szériáról. Az összkép bomba, brutális, de egyébként meg mindenki döntse el maga, nem is szaporítanám erre tovább a szót. A P1 és LaFerrari rajongók számára pedig remélem nem mondtam semmi sértőt, nem lehúzásképp írtam semmit, s természetesen ugyanúgy tisztelem azokat a gépeket is, hiszen zsenialitásuk vitathatatlan. Kíváncsi lennék egy időmérő összehasonlításra. Mint tudjuk, a Porsche tartja a Zöld Pokolban, vagyis a Nürburgring Nordschleifén a szériaautók körrekordját 6 perc 57 másodperccel - hozzá kell tenni, hogy ezt a köridőt az egyébként feláras, Weissach Package felszereltségű változat tette meg, mely plusz légterelőket, s 60 kiló könnyítést foglal magában. A McLaren is tesztelt ugyanaz említett pályán, de ők csak annyit közöltek (Vajon miért? - tette fel a kérdést a Top Gear Porsche fanatikusa, Richard Hammond kaján vigyorral a száján egyébként jogosan.), hogy 7 perc alatt ment a P1. 
Rácsos motorháztető, mint az előd, a Carrera GT esetében. A koncepcióautón még oldalt voltak a kipufogóvégek, a szériagyártásra pedig ide kerültek, közvetlen a motor fölé.
A választható legszebb felnik vannak a Porschén, ami pont úgy nézett ki, ahogyan a különböző autós eseményeken kiállított példányok. Tehát a "klasszikus", bemutatott kinézet már megvan, most jöhet mondjuk egy Martini csíkos, Weissach csomaggal ellátott verzió!
Szeretjük a zöld féknyergeket, mert piszkosul jól néznek ki!
Ő még nem a 918 darabos széria egyike, hanem egy gyári prototípus. Erre utal például a stuttgarti rendszám, s a SEP015 matrica is oldalt, tehát ő a 15-ös  tesztautó. A nagyon korai példányokkal ellentétben viszont (amiknek még 991-esek hátsó lámpái voltak) ő már kívülről gyakorlatilag úgy fest, mint a szériapéldányok. Egyedül a hátsó 918 Spyder felirat hiányzott róla.
Emellett még számos árulkodó részlettel találkozhattunk, ahogy körbejártuk a csodát. Ilyenek voltak a küszöbnél látható, szabadon lévő kábelek, illetve a kelleténél nagyobb illesztési hézag az autó orrán. Megismerhettük egyébként azt is, hogyan kell szakszerűen becsukni egy ilyen prototípus csomagtartóját, melyet egy jókedvű (ki ne lenne az, mikor egy 918-ast nyitogat?), öltönyös úriember mutatott be. A fedelet lehajtva a zár először csak az egyik oldal kattant be rendesen a, a másik oldal pedig egy igazán egyedi, Porschékhoz távol álló módon került lezárásra: emberünk egyszerűen rátérdelt a csomagtartófedélre, mely a megfelelő erőhatásra végre becsukódott. Ilyen egyszerű - tette hozzá mosolyogva.
Tehát így sikerült lefotózni életem eddigi legdurvább autóját. Fantasztikus volt, imádtam, teljesen oda vagyok érte a mai napig. Hihetetlen, hogy ilyen hamar sikerült egyet hazánkban megfogni. Az pedig, hogy ez egy gyári prototípus volt, csak emel a különlegességén!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése