2014. február 26., szerda

Limitált Porsche különlegességek: 911 50th Anniversary és 911 (997) Speedster


Ugyan az 1963-ast bemutatás nem tananyag, de akik követik az autók világát, azok a tavalyi év során biztosan belefutottak a Porsche jubileumához kapcsolódó temérdeknyi posztból, eseményből, fotóból és cikkből legalább egybe, így sokan tudhatják (aki pedig mégsem, az most megtudja), hogy a 911-es tavaly ünnepelte 50. születésnapját. A német gyártó ebből az alkalomból ki is adott egy limitált szériás típust, melyet 911 50th Anniversary névre kereszteltek.
Természetesen, ahogy a többi rajongó, én is alig vártam már az első találkozást az évfordulós modellel. Érdeklődtem a Porsche Centrum Budapestnél az ügyben, hiszen a szalonban fordult már meg többek között 911 Carrera RS 2.7, 930 Turbo 3.0, G-szériás Targa, 997 GT3 RS és egy Sport Classicot is meg lehetett tekinteni rövid ideig (erről sajnos lemaradtam), így láttam rá esélyt, hogy akár csak néhány napig, de meg lehessen tekinteni a jubileumi modellt a budapesti bemutatóteremben. A válaszban azt írták, hogy valószínűleg nem lesz kiállítva évfordulós 911-es. Sajnáltam a dolgot, ugyanakkor reménykedtem, hogy ennek ellenére hamarosan sikerül fotózni egyet, hiszen habár limitált a széria, stílusosan 1963 darab fog legördülni a gyártósorról. Ez nem olyan kis szám, emellett nem is vészesen drága az autó (a többi 911-hez képest): Németországban 121 ezer eurót kérnek el érte, tehát 16 ezer euró a felár a Carrera S-hez képest (amin műszakilag alapszik az Anniversary Edition). Egy Carrera 4S Cabriolet már drágább, és abból is szaladgál pár hazánkban, tehát nem láttam akadályát annak, hogy a hónapok múlásával egy-két (vagy akár több) példány az országban kössön ki.
   A decemberi levelezés után nem is kellett sok időt várni, január végén a kollégák már el is csíptek egy 911 50th Anniversary Edition-t. A fogás hallatán csak pislogtam, nem gondoltam volna, hogy már év elején felbukkan egy Budapest utcáin. Nem sokkal később, február 15-én nekem is sikerült lefotóznom a szóban forgó ritkaságot. Tavaszias idő volt, gondoltam elviszem egy körre a jó öreg Simsont, illene már megjáratni. Jól is ment a gép, egy leállástól eltekintve ("pro tipp": érdemes indulás előtt kinyitni a benzincsapot...) sima volt az út a Roosevelt Széchenyi István tér felé. Az Erzsébet tér sarkánál jártam, zöldre vártam, hogy fordulhassak a Le Meridien és Kempinski hotelek felé, mikor csörgött a telefonom. Gondoltam (illetve reménykedtem) ez valami parkoló finomságot jelenthet a környéken (természtesen nem szó szerint). Sejtésem be is igazolódott, ugyanis a hotelek irányába fordulva rögtön megpillantottam a jubileumi 911-est a Le Meridien előtt. Szép tiszta volt, nem álltak körülötte (fotók szempontjából előnyös), mondhatni csak rám várt. Rögtön parkoltam is a motorral, s jöhetett a nap csúcspontja, mondhatni vizuális desszertje, a Porsche.
Zseniálisra sikerült az autó, oda és vissza voltam tőle. Hogy egyik barátomat idézzem: "Hogy lehet ennek a cégnek ilyen érzeke a designhoz és a hagyományokhoz?!?!?" A típus a neve és az 1963-as gyártási darabszáma mellett kívül és belül egyaránt az első széria előtt tiszteleg. A legfeltűnőbb változtatásokat az autó hátulján eszközölték: a motorháztető a klasszikus modelleket idézve krómozott hűtőrácsokat kapott, melyekből kettő található a lámpákat összekötő csík helyén is. E részlet, és a szélesített far láttán az ember gyanakodhatna Carrera 4 alapokra is, nem alaptalanul: habár az Anniversary hátsókerék meghajtású, a négykerék meghajtásos verziók módosított karosszériáját kapta meg. Természetesen az egyedi 911_50 embléma sem hiányozhat hátulról.
Elöl szintén a krómozott hűtőrácsokat találunk. És ami az egyik legfeltűnőbb újítás: a klasszikus Fuchs felnik 2013-as reinkarnációi fekete-ezüst színben.
A beltérben is találkozhatunk egy-két aprósággal, melyek egyediséget kölcsönöznek az autónak. Az egyik módosítás a műszeregységek zöld színű megvilágítása, mely szintén a hatvanas évek 911-eseinek világába röpít minket. Egy másik retro, ám opcionális kiegészítő a középen fekete-fehér mintás üléshuzat. Az Anniversary Edition egyébként három fajta színben érhető el: feketében, grafitszürkében, és "gejzírszürke metálban".

Itt a gejzírről egy gyári fotó. A feketét szerintem mindenki el tudja képzelni.

Az utóbbi három kép forrása a www.porsche.com
A technikához nem nyúltak, így a 3.8 literes boxer ugyanúgy 400 lóerő leadására képes, mint a mezei Carrera S kivitelekben. Ahogy a legtöbb 911-eshez, a jubileumi modellhez is választható 7 fokozatú kézi és PDK váltó is.
Most pedig hadd mutassak be még egy szintén különleges, még limitáltabb kiadású 911-est, mely 2013 júniusában töltött pár napot a Gresham palotában található Four Seasonsben. A szóban forgó autó egy Speedster volt, mégpedig a 997-es szériából! Ezzel a típussal is a régi idők szellemét idézi meg a Porsche. Az ezen a verzión található Fuchs desing felnik (melyek kinézetre jóval közelebb állnak az eredetihez, mint a 2013-asok) még a 911 Sport Classicon debütáltak (mely stílusában a 911 Carrera RS 2.7 előtt tiszteleg). A 21. század Speedsteréből 356 darab készült (ez a 31.), már nem kapható. A használt példányok ára átszámítva 55-60 millió forint általában, de találkozhatunk ennél drágább darabokkal is. Habár ez a modell főleg fehérben és kékben készült, néha felbukkannak képek egyéb színű példányokról is az interneten. Az autó jellegzetességei közé tartozik a felniken kívül még a nyitott állapotban a hátsó ülések helyét fedő "púpos" tető, mely már az első, G-szériából készített Speedstereken is megtalálható (sajnos csak csukott állapotban láttam az autót, így ennek megörökítésére nem volt lehetőség). Elöl csupán a lökhárítóban fedezhetünk fel apróbb módosításokat, illetve a döntött szélvédő árulkodik még a különlegességről. Hátul a két kerek kipufogó és a lökhárítón található GT3 stílusú szellőzők, illetve a kristálylámpák az ismertetőjelek. Az elődökkel ellentétben puritánság helyett inkább exkluzivitással találkozhatunk a beltérben. A 3.8 literes motort is átdolgozták kicsit, így 385 helyett 408 lóerő leadására képes ( a módosított erőforrás szintén a Sport Classicban debütált, majd később ezzel szerelték a Carrera GTS modelleket).


A belső kép készítője kedves barátom, Juhász Márton. Sajnos erről a pillanatról én lemaradtam.
Speedster változat először a 356-os szériából készült. Az alap koncepció egy puritán kiadású kabrió volt, mely olcsóbb és könnyebb is volt egyúttal társainál, így hamar közkedvelt típus lett, versenyezésre is előszeretettel használták. Manapság rengeteg az átalakított autó, ritkaságnak és különlegességnek számítanak az eredeti darabok, melyeknek ára könnyen meghaladja a 997-es Speedsterekét. A név újra a 911-es második, vagyis G-szériájával bukkant föl. A következő, 964-es generációból is gyártottak ilyen változatot. Az ezutáni, 993-as tizenegyesből már csak két darab gyári Speedster készült összesen. Szerencsére ez a két autó, illetve az elődök többeket megihlettek, így találkozhatunk egyénileg "speedsteresített" kabriókkal, de így is ritka, mint a fehér holló. Szerencsésnek mondhatom magam, ugyanis hazánk legnagyobb Porsche túrájának, a Tíz Torony Túrának rajtján láthattam egy ilyen gépezetet.
A 996-os generációból nem készült ilyen gyári változat, s az átalakítások sem jellemzőek. A legenda a 997-es szériával támadt fel ismét. Remélem ízletes csemegével szolgálhattam. Ezzel a képpel zárnám soraimat: 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése